3. novembril oli Puhja Seltsimajas koosolek,
kus arutati vana, 1937. aastal ehitatud koolimaja saatust.
Puhja koolimaja 1937.aastal.
Abivallavanem Heiki
Hansen pidas 20 minutilise kõne, milles tegi ettepaneku maja lammutada, sest
see ei sobivat kokku vastrenoveeritud koolimajaga, remont ja ülalpidamine on
kallis ning maja ei osata millekski kasutada. Et elanike arv Puhjas väheneb,
pole ka mõtet neid kulutusi teha. Abivallavanem arvas, et tühjalt seisev ja
räämas maja tekitab noortes negatiivseid emotsioone ning lootusetuse tunde.
Neil peaks olema õigus otsustada, missuguses keskkonnas nad tahavad elada ja ei
pea leppima sellega, mis eelmised põlvkonnad on neile rajanud. Oma kogemuste
põhjal väitis ta, et mälestust koolist ei tekita maja ja et minevikku saab
mäletada ka ilma selleta.
Puhja rahval oli aga teistsugune arusaam
ja arvati, et vana koolimaja tuleb korda teha ning kasutusele võtta. Võimalusi selle
kasutamiseks on palju, ruumide järele on isegi vajadus. Säilitamise vajadust
põhjendati ka kohaliku hariduselu 335 aastase traditsiooniga. Lõplikku otsust koosolekul
ei tehtud.
Paar päeva hiljem teatas vallavalitsus, et
lammutamine pole enam teema. Seega oli lammutamise plaan – vähemalt selleks
korraks – läbi kukkunud. Mis siis Elva Vallavalitsusel valesti läks ?
Iga vallavalitsuse töö eesmärk peaks olema
kohaliku elu ja keskkonna arendamine. Selles loos tuldi aga välja plaaniga, mis
kohalikele tundus arengu pidurdamisena. Mõistagi ei tahtnud vallavalitsus maja
renoveerimist arutada, sest eesmärk oli ju lammutada. Esitatud põhjendused olid
selgelt demagoogilised, kuid on ka võimalus, et vallavalitsuse ametnikud nii
asjadest aru saavadki.
Tühjaks jäänud majadele uue funktsiooni
leidmine on kahtlemata ressursside säästlikum kasutamine kui selle lammutamine.
Kõnealune maja näeb hooldamata välja, kuid ei ole nii halvas tehnilises seisus,
et selle lammutamisega prügimäge kasvatada.
Valdade liitmisega kaasnes probleem, kus
uutes keskustes asuvad juhid peavad tegema otsuseid ilma kohalikke traditsioone
ja ajalugu tundmata. Vallavalitsustes ei ole kultuuripärandiga tegelevat
üksust. Räägitakse, et kultuuripärand on oluline, aga ei teata täpselt, mis see
on või kuidas sellega ümber käia. Tegelikult oli see probleemiks ka varem, sest
riik ei ole pidanud vajalikuks koduloo uurimist edendada ega toetada.
Muinsuskaitse tegeleb ainult riiklikult oluliste objektidega ja kohaliku
tähtsusega kultuuripärand nende töö hulka ei kuulu.
Puhja ajalugu ei alga selle
esmamainimisega ürikutes või kiriku ehitamisega. Kirikut ei ehitatud ju tühermaale,
samuti polnud mõtet tühja kohta ürikuis mainida. Puhja oli kohana tuntud ammu
enne seda ja ajalugu võib ulatuda tagasi võibolla isegi paartuhat aastat. Selle
aja jooksul on tekkinud kultuuripärand, mis on tunduvalt laiem ja sisukam, kui
see katkendlik kultuurilugu, mida ilmestavad vaid mõned kaitse alla võetud kivikalmed,
kirik ja tuuleveski.
Selleks, et eelnevate põlvkondade elu-olu
peegeldused jääksid meile alles, ei piisa ainult nende mälus hoidmisest.
Sellest jääb väheks isegi meie enda eluetappide mäletamiseks. Füüsiline
kultuuripärand annab mälule toetavaid pidepunkte ja inspireerib jätkuvalt uusi
läbielamisi, jutustusi ning sündmusi. Seda infot vajavad ka praegused noored ja
meie tulevased põlvkonnad. Olulise mälukandja hävitamisega tekib lünk ajaloos,
kultuuripärandis. Uus ja vana koolimaja kõrvuti on ilmekas näide
järjepidevusest, isegi siis, kui vana on saanud uue funktsiooni.
Kõigil on õigus kultuuripärandile ja
kohustus seda säilitada. Kultuuripärand annab meile identiteedi. Need, kes
arvavad et noored peaksid lahti ütlema eelnevate põlvkondade pärandist, ei ole
pädevad tänase elumiljöö kujundamise üle otsustama. Puhja vana koolimaja
lammutamise plaani ajendiks oli teadmine, et arendamisel pole mõtet, sest
rahvaarv väheneb. Kas rahvaarvu vähenemise põhjuseks pole mitte see, et
identiteedita jäävad noored peavad minema seda mujalt otsima?
Kultuuripärandis sisalduvaid väärtusi
teame vaid siis, kui need on välja selgitatud ja teadvustatud. Arhiivid ja
muuseumid digitaliseerivad praegu suurtes kogustes ajaloolist materjali ning on
teinud selle kõigile kergesti kättesaadavaks. Jääb vaid soovida – jõudu tööle, Elva
Vallavalitsus!
Lisainfot ja koosolekut vt siit
Puhja kooli vilistlane