Inimesed on kogu aeg uusi asju ja tehnilisi lahendusi
leiutamas. Kes teab, on see pelgalt uudishimu või igivana soov kaasaega
möödanikust paremaks teha. Pidevad muudatused on toimunud ka ehituses.
Aeg-ajalt tehakse uuendusi, mille tulemusel muutuvad oluliselt nii ehitamise
meetodid, hoonete konstruktsioonid ja välimus, materjalide valik kui ka
ehitamise eeldused. Paljudel juhtudel on püüdluste taga majanduslik kasum, kuid
ebaõnnestumise korral on kahju sedavõrra suurem.
Ehitised vananevad ja kuluvad ning vajavad pidevalt kõpitsemist.
Seda on ka kogu aeg tehtud. Aga enne tööstusrevolutsiooni olid uuendused
väiksed ja aeglased. 19.sajandi keskel toimunud majanduslikud muudatused said
aluseks tohutule tehnilisele arengule, mille lõppu polegi ette näha. Suur osa uuendustest
võeti kasutusele just ehituses. Nendega taheti lihtsustada käsitsitööd, kuid peamine
eesmärk oli saada loodusjõududele vastupidavamaid materjale ja konstruktsioone ning
sellega hooldustööde vajadust vähendada.
Võtmesõnaks sai tugevus. Lubja asemele tuli tsement, tellismüüri
asemele betoon, raua asemele roostevaba teras jne. Samal ajal mõeldi välja
kõikvõimalikke keemilisi aineid, mis pidid lihtsustama ehitamist ja suurendama ehitiste
vastupidavust. Pärast sõda sai arendus uut hoogu juurde. Meile tulid
novaatorlikud meetodid Venemaalt, aga sarnane areng toimus kogu maailmas.
Moodsaid materjale ja lahendusi kasutati laialdaselt ka ajalooliste hoonete
restaureerimisel. Usk nendesse muutis vanade hoonete korrastamise „teaduslikuks
restaureerimiseks“. Meetodite otstarbekuse üle ei peetud vajalikuks aru pidada.
Tsementmördiga krohvitud Kõljala mõisahoone 2009.aastal.
Nüüd on piisavalt aega möödas, et tehtut analüüsida ja järeldusi teha. Kõike ei avaldatud ega dokumenteeritud ja seepärast on informatsioon paljude toonaste materjalide koostise või kasutamise metoodika osas puudulik. Selge on aga see, et suur osa tehtust tekitas mälestistele pöördumatuid kahjustusi. Üldiselt asendati palju ja restaureerimisest selle sõna tegelikus tähenduses oli asi väga kaugel. Eesmärk oligi uuendada ja seda nii funktsionaalselt kui ka tehniliselt. Täielik kapitaalremont igas mõttes, kusjuures vanadele hoonetele võõraste ja sobimatute materjalidega. Seda tunnistavad erinevatel põhjustel lagunenud viimistluskihid, konstruktsioonivead, traditsiooniliste materjalide imitatsioonid, lisatud materjalide kontrastid jne. Kui lisada veel materjalide ja teostuse vilets kvaliteet, on kahju totaalne.
Ehitismälestised peaksid säilima igavesti ja vajavad hooldamist või parandamist rohkem kui muud ehitised. Kuidas aga parandada või restaureerida nüüd mälestisi, mida nõukogude ajal nii kapitaalselt muudeti? Kuidas hooldada ebaõnnestunud koostise tõttu lagunevat materjali? Kas vale materjali peaks asendama ja kui, siis millega? Kas vea põhjustanud uut materjali saab eemaldada ilma originaali kahjustamata? Kas endiselt kehtib reegel, et uus erinegu vanast ja kas kapitaalremondi ajal pandud lisandusi pidada uueks või vanaks? Või tuleks nõukogude ajal tehtud muudatused respektiga säilitada, sest on ju seegi osa ehitise ajaloost?
Selliseid arutelusid poe olnud, ega ole ka praegu. Ebakvaliteetne lihtsalt eemaldatakse ja asendatakse millegi muuga. Et nõukogude ajal tehtud vigu pole analüüsitud, on sobimatud materjalid ja meetodid endiselt käibel ning nende kasutamine kooskõlastatakse kõige kõrgemal tasemel. Parem pole olukord ka nn traditsiooniliste materjalidega, mille kasutamist nõutakse, kuid keegi ei tea täpselt, mis need on, kus ja kuidas peaks kasutama.
Hard Restauraatori mees ühte Tallinna vanalinna fassaadi ilusaks tegemas.
Lea Stroh